Skip to the content

SÆT TYDELIGE MØDEREGLER OG FÅ SUCCES MED DINE MØDER

Du kan ikke vinde i Poker, hvis du ikke kender reglerne. På samme måde kan du ikke facilitere gode møder, hvis ikke du har klarlagt reglerne. På Hotel Fårup har vi arrangeret mange forskellige møder i mange år, og derfor vil vi gerne dele vores bedste erfaringer om det gode møde, så du også kan få dine møder gjort effektive og spændende.  

 

  • Den første og vigtigste møderegel er: Intet møde uden dagsorden. Reglen handler selvfølgelig om, at du ikke skal holde et møde, hvis der ikke er en klar dagsorden, en rød tråd og et formål med mødet. Gør du det alligevel, spilder du deltagernes tid, for de vil opleve et møde, hvor de ikke ved, hvorfor de er der, og hvad der forventes af dig. Så sørg altid for at have en klar dagsorden, før du inviterer til møde.

 

  • Andet regel er: Invitér kun de relevante deltagere. Denne regel handler om, at du ikke bare ukritisk skal sende invitationer afsted. Håndpluk de deltagere, der er relevante for mødets agenda, og de deltagere, der har interesse i at deltage.

 

  • Tredje regel er: Indlæg fysiske aktiviteter på længere møder. Denne regel handler om, hvor vigtigt det er at holde kroppen i gang og energien oppe, hvis deltagerne skal holde koncentrationen intakt på et længere møde. Du kan fx indlægge en gåtur i omgivelserne omkring mødestedet.

 

  • Fjerde regel er: Sæt regler for brug af computere og telefon. Reglen her handler om at sikre, at dine mødedeltagere er fokuserede og nærværende, mens de er der. Lav tydelige regler for, hvordan og hvornår man må bruge sin medbragte computer, svare på mails og tjekke telefonen. Hvis du ikke gør det, risikerer du at samtlige mødedeltagere tjekker mentalt ud bag hver deres computerskærm i stedet for at bidrage til mødet.

 

  • Femte regel er: Definer formålet med mødet. Før I begynder med første agendapunkt skal du definere formålet med jeres møde. Hvad er grunden til, at I er der? Hvad er konteksten? Hvad skal I gå derfra med? På den måde tuner du dine mødedeltagere ind på at arbejde hen imod jeres mål.

 

  • Sjette regel: Sæt rammen for mødet. Vær tydelig omkring, hvem der faciliterer mødet, hvad der skal foregå, og hvad regler og rammer er. Dette er især vigtigt, hvis deltagerne på dit møde er ledere. De vil ofte automatisk forsøge at styre slagets gang og har derfor brug for tydelige rammer.

 

  • Syvende regel: Følg op på mødet. Alle møder bør have et outcome eller et resultat. Efter mødet skal du derfor sende fx referat og materialer ud til alle deltagerne og sætte gang i de aktiviteter, som mødet har affødt. Definer tydeligt, hvad der nu skal ske, hvem der har bolden, og hvilken tidslinje, I arbejder efter.